Vesmírná agentura

© Dipozitiv 2020

Iniciátor
UMPRUM

Rok realizace
2017

Design
Ondřej Brom
Nicole Pálenská

Příběh loga České kosmické agentury je pohledem do minulosti české, potažmo československé šikovnosti.

Jaká je role České, potažmo Československé republiky v historii dobývání vesmíru? Nikdy nebudeme supervelmocí, jakou byly Spojené státy nebo Sovětský svaz, přesto jsme třetím národem, který stanul na prahu vesmíru a Vladimír Remek je prvním evropským kosmonautem. Jak by ale mělo vypadat logo dnešní Komické kanceláře České republiky? Tou správnou paralelou nám připadá 15 kilogramové závaží. Závaží? Slyším, jak se vám honí hlavou proč zrovna závaží, předmět s pejorativní konotací.

Ovšem závaží je nezbytná součástka pro let rakety a právě tato součást rakety je ideálním příkladem české geniality. Dne 24.10.1978 startovala v rámci Mezinárodního programu výzkumu magnetosféry (IMS) raketa Pleseck, družici Interkosmos 18, která nesla zmiňované patnácti kilogramové závaží, které mělo za cíl statické vyvažování celé družice. Toto závaží zůstalo v hledáčku českých vědců pod vedením Pavla Třísky a Jaroslava Vojty a ti byli schopni po dlouhých vyjednáváních přesvědčit své sovětské partnery, aby toto závaží bylo vyměněno za první českou družici Magion 1 (MAGnetosférických a IONosférických družic). Tato družice byla schopna simultánního měření a tím zpřesnit měření mateřské družice Interkosmos.

Tento typ přemýšlení je to, na co můžeme být hrdí, a co naši partneři jistě ocení v další spolupráci za hranicí naší planety.

none
none
none
none
none
none
none
none