KdF Typ 60L 1941

© Dipozitiv 2020

Iniciátor
Dipozitiv

Rok realizace
2015-2019

Design
Ondřej Brom
Nicole Pálenská
František Polák

Fotografie
Ondřej Brom
Jonáš Mlejnek
Roman Dobeš

Spolupráce
Ondřej Brom sr
Katřina Šlaufová
Luboš Rezler
Adam Machr
Jack Cooling
Martina Bromová
Bernard Šimon

Dovolte mi představit příběh nejstaršího dochovaného sériového Volkswagen Brouka na světě s číslem karoserie 20 z roku 1941. Příběh o velkém pátrání po historii vozu, po jeho prvním majiteli. O pátrání v archivech z dob naší nehezké moderní historie.kdf41.com

Kniha Vás seznámí s každým důležitým detailem rekonstrukce vozu – z archivu poválečného Československa, rekonstrukci až po první jízdu.Kup si knihu

none

Renovace KdF typu 60L 1941

none

Nápad

Ze začátku rekonstrukce bylo všem zúčastněným v tomto projektu jasné, že zrekonstruovat KdF Typ 60L z roku 1941 bude velmi složité, vzhledem k tomu, že se jedná o první rok, kdy se sériově začali vozy Volkswagen Brouk vyrábět.

Z prvního roku výroby neexistuje takřka žádný obrazový materiál. Neexistuje ani výkresová dokumentace na rozdíl od vozů z prototypové série. Fotografií předsériových vozů je velké množství stejně jako výkresové dokumentace.

Téměř na začátku rekonstrukce vozu vznikl nápad, zdokumentovat celý náročný proces hledání a rekonstrukce zaznamenat všechny informace v podobě knihy. Kniha, záznam v čase, který draze vynaloženou energii uchová nejenom pro mne ale také pro příští nadšence těchto krásných vozů.

V knize jsme zaznamenali vše od momentu zjištění, že se jedná o vůz s číslem karoserie. Jak velké bylo naše nadšení, když jsme zjistili, že čísla 1 – 19 neexistují a nebo se o nich do dnešních dnů neví a stále čekají na své znovuobjevení. Čtenáře kniha vezme do archivů poválečného Českoslovenka v pátrání po historii vozu a zejména po jeho prvním majiteli, berlínském skladateli operet Paulu Linckem.

Zcela otevřeně ukážeme proces rekonstrukce vozu, co se povedlo i to, co se muselo předělat, aby rekonstrukce maximálně odpovídala dobové realitě.

Ondřej Brom

Sběratel VW

Ondřej Brom jr.

Designer knihy

„Příběh o renovaci a odkrývání historie KDF (VW) Brouka z roku 1941. Příběh plný odkrývání tajuplné minulosti.“

none

Rekonstrukce

V této sekci rádi zveřejníme rozhovory s lidmi, kteří se podíleli na rekonstrukci vozu. Upřímně musíme říci, že to děláme velmi rádi, protože tito lidé nejsou jen pouhými řemeslníky ale téměř umělci tvořící technické umělecké dílo.

Jako prvního bychom rádi představili majitele polské dílny WW2VW pana Jacka Krajewkeho, v jehož dílně se celá rekonstrukce konala. Jacek byl vlastně katalyzátorem nálezu vozu Paula Linckeho ale současně se stal partnerem celé rekonstrukce.

Druhým představeným je Tomek Sobkowiak z firmy Vintage Volkswagen Service z polské Poznani. Tomek přispěl k rekonstrukci vozu veškerými elektrickými zařízeními a rozvodem elektrických kabelů.

Třetím představeným je Jacek Czechomski, pracovník firmy WW2VW. Jacek doslova postavil auto na kola.

Čtvrtými představenými jsou Kamil Groskrejc a Maciej Markiewicz, kteří se postarali o skvělé lakování vozu.

none

Jacek Krajewski

Vlastník polské WW2VW dílny

Tomek Sobkowiak

Restaurátor VW

Kamil Groskrejc and Maciej Markiewicz

Restaurátor VW

Christian Grundmann

Sběratel VW

Richard Hausmann

Sběratel VW

„Je to jedna z největších knih, která byla o VW Broukovi publikována“

none

O knize

Stejná pozornost, jaká byla věnována rekonstrukci vozu, byla věnována podobě knihy. Kniha velkého formátu je tištěná na vysoce kvalitním papíru s dokonalým ofsetovým tiskem (high quality printing) svázána v tvrdém obalu, potažená černým plátnem se stříbrnou ražbou.

Stejně velkorysá pozornost, jaká byla věnována rekonstrukci vozu Paula Linckeho, byla samozřejmě věnována i obsahu a vzhledu knihy. Tato velkorysost je vidět na velkém formátu knihy, kde na 352 stranách najdete kromě textu i více než 250 fotografií pořízených v profesionálním fotografickém studiu. Navíc poprvé v historii budou zveřejněny i scany archivních dokumentů dokládajících historii vozu.

Kup si knihu

none
none
none

Crowdfunding

none

Časopis A2 v 8 čísle v roce 2015 popisuje problematiku knižní distribuce a upozorňuje, jak extrémně nevyvážené je prostředí knižního trhu. Rozebírá praktiky knihkupců, kteří díky komisnímu prodeji nesou téměř nulové riziko. Za tuto „službu“ si nárokují většinovou část z ceny knihy. Autor s nakladatelem, editorem, ilustrátorem, překladatelem a fotografem se tak podělí o zbytek. Tento zbytek je často dokonce nižší, než částka, kterou vybere na dani při prodeji této knihy stát.

Proč bysme měli odevzdávat 80 % ceny knihy, na které jsme pracovali déle než čtyři roky, někomu kdo se s námi nedělí o podnikatelské riziko?

Není čas tyto staré struktury z celého procesu vynechat?

Alternativní financování

Platforma Kickstarteru je účinný nástroj při vydávání knihy po vlastní ose. Zájemci projekt finančně podpoří už během jeho vzniku a tím zajistí dostatečný budget nutný k realizaci projektu. Provize 8 %, kterou si Kickstarter bere za zprostředkování této služby je tak lákavá, že nebylo nad čím déle přemýšlet.

Rozhodli jsme se pro následující postup. Pomocí kampaně vytvořit komunitu potenciálních zájemců o knihu, kterou následně zacílíme reklamou na naši Kickstarterovou kampaň.

none

Jak o sobě dát vědět světu

Prvním krokem bylo o projektu začít mluvit. Díky PR o nás ve světě napsali přes 15 unikátních článků. Dostali jsme celou dvoustranu v dením tisku a reporáž běžela v hlavním vysílacím čase České televize. Tyto aktivity nám přinesly zhruba 5 milionů zobrazení a přes 20 000 interakcí na webu. Tyto přístupy na web tak byly plně organické, lépe řečeno zdarma.

none

Jalopnik

Jalopnik je jedním z největších světových motoristických online magazínů. Článek o našem projektu se objevil nejen na hlavní stránce, ale zároveň se stal tématem v mnoha kategoriích a fórech.

Návštěvnost webu je 25 mil. návštěv měsíčně
Facebook: více než 400 000 fanoušků
Instagram: více než 85 000 sledujících

Přečíst článek

Aktuálně.cz

Aktualně.cz je jedním z největších zpravodajských portálů v České republice. V automobilové sekci této stránky se naše téma objevilo v rámci speciálního článku a editorialu.

Návštěvnost webu je 20 mil. návštěv měsíčně
Facebook: více než 100 000 fanoušků
Instagram: více než 10 000 sledujících

Přečíst článek

none
none

Heritage

Heritage parts centre je úzce specializovaný e-shop a magazín sledovaný VW nadšenci z celého světa. Díky podpoře tohoto média jsme dokázali zasáhnou naši specifickou cílovou skupinu přímo na srdeční komoru.

Návštěvnost stránky je 320 000 návštěv měsíčně
Facebook: více než 145 000 fanoušků
Instagram: více než 16 000 sledujících

Přečíst článek

Drivetribe

Komunitní stránka od tvůrců pořadu TopGear,byla ideální platformou pro šíření našeho tématu mezi obecnou komunitu nadšenců do aut.

Návštěvnost webu 1.85 mil. návštěv měsíčně
Facebook: více než 4 million fanoušků
Instagram: více než 270 000 sledujících

Přečíst článek

none
none

Garáž.cz

Garáž.cz patří mezi přední automobilové televizní pořady v České republice. Projekt KdF41 zde byl prezentován reportáží a sklidil velký úspěch.

Návštěvnost stránky 6.4 mil. návštěv měsíčně
Facebook: více než 27 000 fanoušků
Instagram: více než 8 000 sledujících

Přečíst článek

Vytvoření komunity

Druhým krokem pak bylo připravit kvalitní obsahovou kampaň pro sociální sítě. Dopředu jsme rozplánovali 90 % příspěvků a rozstřihali náš hodinový dokument na krátká videa, která sloužila jako páteř celé kampaně.

none

Za dobu šesti týdnu jsme vyprodukovali 54 příspěvků. Díky skvělému obsahovému marketingu jsme získali přes 2,2 mil. zobrazení a uživatelé udělali 148 534 interakcí. Během kampaně jsme získali více než 3 000 nových fanoušků stránek a nasbírali 118 193 unikátních zobrazení video obsahu.

24 videí
19 fotografií/grafik
10 odkazů/článků
1 status update

none
none
none

Aktivace komunity

Tato strategie nám dovolila přivést přes 35 000 unikátních návštěvníků našeho profilu na Kickstarteru, kde náš každý 80. návštěvník podpořil

none

Funding

Díky efektivnímu zaměření marketingu jsme byli schopni za 1 000 investovaných dolarů do kampaňe vybrat přes 55 000 dolarů a tím překročit 157% požadovanéčástky.

none

Distribuce

Po výrobě knihy v tiskárně BOOM Tisk nezbývalo, než knihy rozeslat do celého světa a čekat na reakci čtenářů.

A ta nám udělala nesmírnou radost…

none none none none

Prolog

Závěrečnou třešničkou na dortu je ocenění naší pětileté snahy třetím místem v soutěži o Nejkrásnější českou knihu roku 2018.

Děkujeme.

none

Související projekty

Obsah 21. století

Navrhujeme pro mediální a vydavatelské domy řešení poplatná 21. století.